Is cross-docking gunstig voor uw logistieke strategie?

Ontdek de 3 belangrijkste voordelen van cross-docking

Cross-docking houdt in dat goederen rechtstreeks van de ene transportmodus naar de andere worden overgebracht, waardoor de behoefte aan uitgebreide opslag in magazijnen wordt geminimaliseerd of zelfs geëlimineerd doordat elke fase van het traject van een zending naadloos op elkaar aansluit. In de praktijk biedt cross-docking echter veel meer. Bij strategisch gebruik kan het een schat aan nieuwe logistieke opties ontsluiten. Hier zijn drie manieren waarop cross-docking waarde kan toevoegen aan uw logistieke keten.

1. De flexibiliteit van de toeleveringsketen verhogen

Cross-dockingdiensten bieden veel flexibiliteit voor uw logistieke stroom, vooral wat betreft timing en locatie.

 

NDQ's eigen cross-docking faciliteit, gevestigd in ons hoofdkantoor in de haven van Zeebrugge, België, stelt ons in staat om gebruik te maken van ons toegewijde netwerk van vrachtvervoerders om uw zending overal op het Europese vasteland te laden volgens het door u gewenste tijdschema, zelfs op korte termijn.

 

Onze partners op het vasteland rijden uw goederen rechtstreeks naar ons gecontroleerde cross-dockinggebied, waar uw inkomende vracht direct wordt overgeladen in uitgaande trailers voor de uiteindelijke verzending naar Groot-Brittannië & Ierland.

2. Tijd besparen

Lossen en opnieuw laden in een extern magazijn kost geld en tijd, en het vertraagt de aankomst van uw vracht in Groot-Brittannië en Ierland. Cross-docking van uw uitgaande voorraad haalt deze behandelingsfase onmiddellijk weg uit uw volledige logistieke stroom, waardoor de verzendtijdlijnen van uw bedrijf aanzienlijk korter worden.

 

Voor vrachtvervoer naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland is het verstandig om je goederen te cross-docken in een faciliteit in de buurt van (of in) de haven van vertrek. Hierdoor kan uw transport over het vasteland de meest efficiënte route naar de haven volgen zonder onnodige tussenstops in magazijnen. Een speciale cross-docking faciliteit, snelle afhandeling door ervaren technici en een snelle transfer naar het verschepingsdok kunnen het verschil maken tussen een overtocht op dezelfde dag over het Kanaal of een vertraging waardoor uw vracht op het uitgaande schip van morgen terechtkomt.

3. Geld besparen

Door cross-docking op te nemen in uw logistieke structuur bespaart u niet alleen tijd, maar verlaagt u ook de kosten. Uitgebreide opslag kan een aanzienlijke logistieke kostenpost zijn, of u nu opslag huurt bij een externe partner of uw goederen langdurig opslaat in een distributiecentrum in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Cross-docking omzeilt de noodzaak van opslag, waardoor u op de lange termijn tijd en geld bespaart.

 

Een ander kostenbesparend aspect van cross-docking is de mogelijkheid om je vracht onbegeleid te verschepen. Waarom zou je een vrachtwagenchauffeur betalen om helemaal naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland te reizen als je de trailer naar de dichtstbijzijnde haven kunt verschepen en hem door een lokaal transportbedrijf kunt laten ophalen voor de uiteindelijke levering?

 

Onze partnertransporteurs vervoeren je goederen bijvoorbeeld naar onze cross-dockingfaciliteit in de haven van Zeebrugge. Bij aankomst wordt de lading in cross-docking trailers geladen en rechtstreeks naar het nabijgelegen scheepsdok vervoerd. Van daaruit reist uw vracht zonder begeleiding naar de haven die het dichtst bij de eindbestemming ligt, waar het wordt opgepikt door een van onze Britse chauffeurs voor het laatste deel van de reis. Deze strategie is efficiënter, kosteneffectiever en milieuvriendelijker.

Waarom kiezen voor NDQ?

Bij NDQ beschikken we over een cross-dockingfaciliteit van 2.500 m² met ervaren afhandelaars, zodat u optimaal kunt profiteren van cross-docking in uw logistieke systeem. Wij helpen u bij het ontwerpen van uw logistieke plan rond een soepele cross-docking overgang, waardoor de doorlooptijden van uw zendingen worden versneld.

 

Wil je weten hoe we van cross-docking een sterke katalysator voor je logistieke systeem kunnen maken?