NDQ Logistics wil zijn volumes verdubbelen door de bouw van een nieuw cross-docking magazijn in de haven van Zeebrugge

NDQ Logistics wil zijn volumes verdubbelen door de bouw van een nieuw cross-docking magazijn in de haven van Zeebrugge

Zeebrugge, 18 december 2024 - Na het indienen van een vergunningsaanvraag voor de bouw van een nieuw cross-docking magazijn in de haven van Zeebrugge, heeft het Belgische logistieke bedrijf NDQ Logistics opnieuw een belangrijke stap voorwaarts in zijn uitbreidings- en groeiproces. Met de bouw van dit nieuwe magazijn hoopt NDQ dagelijks goederen van 240 vrachtwagens uit heel Europa te centraliseren om ze vervolgens snel en efficiënt te verschepen naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Dit betekent een toename van 140 procent ten opzichte van de huidige capaciteit van 100 vrachtwagenladingen per dag. "Het ontwerp van het cross-docking magazijn is een innovatief stukje architectuur op zich en is uniek in België", zegt de CEO van het bedrijf, Nicolas Dehaemers, met trots. "Door op twee niveaus te werken, benutten we de ruimte optimaal en kunnen we veel grotere goederenvolumes snel en efficiënt overslaan. Dat is dus absoluut een win-winsituatie voor onze klanten." Deze capaciteitsuitbreiding zal ook nieuwe banen opleveren, want NDQ hoopt nog eens 20 havenarbeiders en 10 extra werknemers aan te werven.

NDQ Logistics, een familiebedrijf, is gespecialiseerd in de export van goederen naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Vanuit zijn basis in West-Vlaanderen centraliseert deze trailer operator goederen van vrachtwagens uit de verste uithoeken van Europa in zijn magazijn en verscheept ze vervolgens over het Kanaal in onbegeleide trailers. NDQ zorgt ook voor alle administratieve processen. Sinds Brexit is de hoeveelheid administratie die komt kijken bij handel met het Verenigd Koninkrijk veel groter dan voorheen. Het bedrijf biedt zijn klanten daarom een 'one-stop-shop' oplossing.

Een innovatief stukje architectuur

Op dit moment verscheept NDQ Logistics meer dan 100 trailers per dag over het Kanaal. In de afgelopen jaren heeft het bedrijf 15 miljoen euro geïnvesteerd om aan de steeds toenemende vraag naar export vanuit heel Europa te kunnen voldoen. Het bedrijf ontwikkelde een innovatief IT-systeem en schafte 200 nieuwe trailers aan, waarmee de totale trailervloot op 600 eenheden kwam. In 2023 opende NDQ een opslagloods van 12.000 m² met een eigen spoorverbinding.

Om zijn site in de haven van Zeebrugge nog verder uit te breiden, heeft het bedrijf zopas een bouwvergunning aangevraagd om zijn cross-dockingmagazijn uit te breiden en een garage voor het onderhoud van de eigen trailers en een bijkomende parking voor trailers te bouwen. In het cross-dockingmagazijn worden goederen die aankomen op vrachtwagens in één beweging overgeladen op trailers, waarna ze verscheept worden over de Noordzee. Het proces zelf is zowel efficiënt als duurzaam. Zodra deze nieuwe capaciteit een feit is, kan het bedrijf 240 Full Truck Loads (FTL's) per dag verwerken, vergeleken met 100 vandaag.

20241218 NDQ

Voor het ontwerp van het gebouw zelf deed NDQ een beroep op het architecten- en ingenieursbureau DBG uit Kortrijk, vanwege zijn grote expertise in het ontwerpen van logistieke magazijnen. " Het is niet overdreven om te zeggen dat DBG ons een innovatief stukje architectuur heeft geleverd dat uniek is in België", legt Nicolas Dehaemers uit. "Het magazijn zelf bestaat uit twee niveaus, wat betekent dat we naast de goederen uit de vrachtwagens ook producten kunnen laden uit ons opslagmagazijn dat aangesloten is op het spoornetwerk. Door op twee niveaus te werken, kunnen we de ruimte zo effectief mogelijk gebruiken. Het nieuwe pand zal ook van groot voordeel zijn in dit havengebied, dat nu al problemen ondervindt door ruimtegebrek." Naast een efficiënter gebruik van de ruimte zullen de twee niveaus ook een aanzienlijke tijdsbesparing opleveren op het gebied van goederenbehandeling. Dit wordt bereikt door gebruik te maken van elektrisch aangedreven vorkheftrucks, die worden opgeladen door de eigen zonnepanelen van het bedrijf.

Een boost voor de werkgelegenheid

Zodra het cross-docking magazijn op volle capaciteit draait, zal het nieuwe banen creëren in het havengebied - ongeveer 20 havenarbeiders en 10 extra werknemers. NDQ is nu al op zoek naar geëngageerde werknemers die hun schouders willen zetten onder de logistieke operatie van het bedrijf. Logistieke medewerkers, assistent-planners, klantenservicemedewerkers en verzend- en declaratiemedewerkers kunnen nu al solliciteren. Daarnaast is het bedrijf ook op zoek naar extra monteurs voor het onderhoud van het eigen wagenpark.

Over NDQ Logistics

NDQ is een internationale trailer operator gespecialiseerd in export naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Met een team van ongeveer 50 medewerkers beheren de oprichters en gedelegeerd bestuurders Nicolas Dehaemers en Elke Quaegebeur de verzending van internationale goederenzendingen vanuit de kantoren in Zeebrugge. NDQ werd opgericht in 2004 en verhuisde in 2018 naar een ultramoderne site van 12 000 m² in de haven, met kantoren, een magazijn verbonden met het spoornet, laadkades, een werkplaats en ruimte voor niet minder dan 600 trailers. NDQ is een familiebedrijf dat beschikt over een eigen wagenpark, kantoren, magazijnen, uitrusting en IT-systemen. NDQ is actief op de B2B-markt en werkt voor bedrijven uit diverse sectoren die grote volumes exporteren naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland.