Begeleid vs onbegeleid transport - 4 redenen om voor onbegeleid transport te kiezen

4 redenen om voor onbegeleid transport te kiezen

Kent u het verschil tussen begeleid en onbegeleid transport? Bij begeleid transport vergezelt een chauffeur de lading vanaf het ophaalpunt tot aan de afleverlocatie. Bij onbegeleid transport daarentegen wordt de geladen trailer losgekoppeld van de vrachtwagen in een RoRo (Roll-on/Roll-off) haven. De trailer wordt vervolgens verscheept naar een haven zo dicht mogelijk bij de eindbestemming, waar een andere chauffeur de goederen oppikt en naar hun eindbestemming brengt. Dergelijk onbegeleid transport biedt tal van voordelen.

1. Minder gereden kilometers

Onbegeleid transport vermindert het aantal gereden kilometers aanzienlijk. Zelfs als de afstand tot de haven van Zeebrugge (BE) groter is dan tot de haven van Calais (FR) kunnen de bespaarde kilometers over de Britse wegen het verschil compenseren, en zo de uitstoot van vrachtwagens beperken.

 

Stel dat er dagelijks drie volledige vrachtwagenladingen (FTL – Full Truck Loads) van Antwerpen (BE) naar Northampton (UK) vertrekken. In het geval van begeleid transport worden de goederen opgehaald in Antwerpen, naar de haven van Calais gereden, via LeShuttle over Het Kanaal vervoerd en vervolgens van Folkestone (UK) naar Northampton gereden. Nadien keert de chauffeur terug naar Folkestone.

 

Bij onbegeleid transport haalt de chauffeur de goederen op in Antwerpen en levert de geladen trailer af bij de RoRo-terminal in Zeebrugge. De trailer wordt vervolgens (zonder chauffeur) verscheept naar Purfleet (UK), de haven het dichtst bij de eindbestemming. Een Britse transportfirma pikt de trailer vervolgens op, rijdt ermee naar Northampton en brengt de geloste trailer tot slot terug naar Purfleet.

 

In onderstaande tabel vindt u de reiskilometers voor beide transportstrategieën.

Graphix Desktop schema blog
Graphix Mobile schema blog

Deze aanpak vermindert het aantal gereden kilometers met 366 per FTL-zending. Voor 3 zendingen per dag, of ruwweg 720 zendingen per jaar, bedraagt de besparing 263.000 kilometer per jaar.

2. Minder verkeersopstoppingen

Minder gereden kilometers betekent ook minder verkeersopstoppingen, wat verschillende voordelen heeft:

 

  • Milieu. Minder brandstofverbruik en uitstoot van broeikasgassen.
  • Maatschappelijk. Minder files zorgt voor minder stress, risico op ongevallen en luchtvervuiling, wat de volksgezondheid ten goede komt.
  • Economisch. Minder congestie betekent minder nood aan wegonderhoud en verbetert de algehele productiviteit door minder tijdverlies in het verkeer.

3. Meer flexibiliteit

Onbegeleid transport biedt tal van mogelijkheden om routes te optimaliseren. Geladen trailers worden verscheept naar de haven die het dichtst bij de eindbestemming ligt. In het geval van begeleid transport zijn de overzeese transportroutes beperkt. De lading moet dan doorgaans via ferry of LeShuttle van Noord-Frankrijk naar Dover of Folkestone, vanwaar het via de weg naar de eindbestemming gaat.

 

Bij onbegeleid transport blijft de trailer bij aankomst veilig opgeslagen in een haven, zoals Hull, tot een Britse vervoerder ze daar oppikt en vervolgens zoals ingepland naar zijn eindbestemming brengt.

4. Meer Kostenefficiënt

Alle hierboven opgesomde voordelen dragen bij tot significante kostenbesparingen:

 

  • Minder kilometers op de weg vermindert de transportkosten aanzienlijk.
  • Flexibele planning elimineert wachttijden voor chauffeurs en verlaagt zo de loonkosten daleb.

 

Wilt u meer weten over onbegeleid transport?