Waarom je zou moeten overstappen op intermodale logistiek

3 redenen om te kiezen voor alternatieven voor traditionele langeafstandstransporten

Vandaag de dag hebben bedrijven veel meer mogelijkheden om hun goederen te vervoeren dan alleen het traditionele langeafstandsvervoer over de weg. Door verschillende vormen van transport - vrachtwagens, schepen en treinen - te integreren, kunnen bedrijven hun transportroutes optimaliseren op het gebied van flexibiliteit, snelheid, kosten en milieu-impact. Hier zijn drie onweerstaanbare voordelen van intermodale logistiek...

1. Voordeel #1 - Minder uitstoot van broeikasgassen

Het wegvervoer levert een grote bijdrage aan de uitstoot van broeikasgassen en is verantwoordelijk voor bijna 75% van de uitstoot van de transportsector in Europa. Met name het vrachtwagenvervoer is verantwoordelijk voor ongeveer 25% van deze hoeveelheid (Bureau voor publicaties van de Europese Unie).

 

Spoorwegen en zeeschepen stoten daarentegen aanzienlijk minderCO2 uit dan vrachtwagens. Hoewel de meeste schepen fossiele brandstoffen verbranden, waarbijCO2 vrijkomt, kunnen ze enorme hoeveelheden vracht in één keer verplaatsen, waardoor ze veel efficiënter zijn. Bijgevolg kan vrachtvervoer over de weg tot 100 keer meerCO2 uitstoten dan schepen om dezelfde hoeveelheid goederen over dezelfde afstand te vervoeren (MIT).

 

Hier volgt een uitsplitsing van de wereldwijde vrachtuitstoot in 2020:

 

  • Luchtvracht: 155 miljoen tonCO2
  • Vrachtvervoer per spoor: 170 miljoen tonCO2
  • Zeevracht: 657 miljoen tonCO2
  • Vrachtvervoer over de weg: 2,2 miljard tonCO2

 

En je kijkt naarde CO2-uitstoot per tonkilometer:

ndq co2-uitstoot per ton km

Deze cijfers laten zien hoe intermodaal vervoer de milieuduurzaamheid van vrachtvervoer aanzienlijk kan verbeteren door de afhankelijkheid van wegvervoer te verminderen.

2. Voordeel #2: kosteneffectief transport

Intermodaal transport vermindert het brandstofverbruik, waardoor de transportkosten direct dalen en uw bedrijf uiteindelijk profiteert. Bedrijven die overstappen van langeafstandswegvervoer naar intermodaal spoorvervoer ervaren vaak kostenbesparingen van 10% tot 40%. Treinen zijn ruwweg vier keer zuiniger dan vrachtwagens en door 10% van het langeafstandswegvervoer over te hevelen naar het spoor kan jaarlijks ongeveer 45,42 miljard liter brandstof worden bespaard.

3. Voordeel #3: minder verkeersopstoppingen

Treinen en schepen kunnen veel meer goederen vervoeren dan vrachtwagens. Eén trein kan bijvoorbeeld evenveel goederen vervoeren als 60 vrachtwagens. Deze capaciteit helpt verkeersopstoppingen te verminderen, waardoor verschillende maatschappelijke kosten, waaronder (Metropolitan Council):

 

  • Kosten voor forenzen, zoals verloren tijd, onbetrouwbare reistijden en frequentere reparaties aan voertuigen.
  • Veiligheidskosten, zoals verkeersongevallen, een verhoogd stressniveau en een hoger risico op verkeersagressie.
  • Milieukosten, denk aan verspilde brandstof, meerCO2 en hogere luchtverontreinigingsniveaus (van zwarte koolstof, bijvoorbeeld) die een negatieve invloed hebben op de gezondheid.

NDQ's investeringen in intermodaal vervoer

Om klanten te helpen hun ecologische voetafdruk te verkleinen, heeft NDQ intermodaal transport omarmd en geïnvesteerd in de nodige infrastructuur en expertise. Ons strategisch gelegen magazijn in de Belgische haven Zeebrugge ligt dicht bij de roll-on/roll-off (RORO) Noordzee scheepvaartlijnen en beschikt over een overdekte toegang per spoor en een grote cross-docking faciliteit. Deze opzet maakt naadloze overgangen tussen transportmodi en efficiënt bundelen en verzenden van goederen mogelijk.

 

Wil je weten welke intermodale oplossing het beste past bij jouw verzendbehoeften?