Van 1.125 kilometers wegtransport naar 100

Hoe NDQ het transport van een Duits bedrijf naar het VK revolutioneerde

Een Duitse fabrikant van huishoudelektronica stuurde dagelijks vijf vrachtwagens met opleggers van Stuttgart naar Sheffield, goed voor een gemiddelde van 112.500 wegkilometers per maand. Deze transportaanpak werd stilaan onhoudbaar, zowel vanuit het oogpunt van operationele kosten als van de duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf. NDQ kwam met de oplossing: door de logistieke strategie om te gooien, slaagde NDQ erin ongeveer 102.500 kilometer maandelijkse wegkilometers te vermijden.

Waar het allemaal begon: een verhaal van overmatige wegkilometers

De traditionele route van Stuttgart naar Sheffield verliep als volgt. In Stuttgart vertrok een volledige vrachtwagenlading (FTL – Full Truck Loads) naar de Franse haven van Duinkerke, waar vrachtwagen en chauffeur per boot de oversteek naar het Engelse Dover maakten, om vervolgens door te rijden tot in Sheffield. Resultaat: 1.125 wegkilometers per rit.

Graphix Initiaal

Met vijf FTL per dag, vijf dagen per week, liepen de brandstofkosten, tolheffingen en CO2-uitstoot voor de Duitse elektronicaproducent hoog op. Het bedrijf moest het over een andere boeg gooien om tegen 2030 haar CO2-emissies (netto) naar nul te brengen.

Aangepaste transportoplossingen

De Duitse fabrikant daagde NDQ uit om een optimale transportoplossing te bedenken. Een oplossing die tegelijk kosten bespaart, een duurzame logistiek implementeert en de milieu-impact van de fabrikant beperkt.

1. Switch naar onbegeleid transport

Onze eerste aanpassing was de switch naar onbegeleid vervoer. In plaats van een vrachtwagenchauffeur die de goederen begeleidt van het ophaalpunt tot aan de afleverlocatie, inclusief de overzeese reis, kunnen de trailers van de vrachtwagen worden overgeladen op vrachtschepen en zo een groot deel van hun reis onbegeleid (=zonder chauffeur) afleggen. Eenmaal ze op de haven van bestemming aankomen, worden ze daar opnieuw op vrachtwagens geladen en door een lokale transportpartner naar hun eindbestemming gereden. Deze aanpak spaart heel wat kosten uit.

2. Optimalisatie van vertrek- en aankomsthavens

Onbegeleid transport is niet alleen kostenefficiënt, het verhoogt ook de transportflexibiliteit, met meer routemogelijkheden, aanpasbare ophaalschema's en verlengde openingsuren. Kortom, nog meer ruimte voor verbetering.

 

Door de switch naar onbegeleid vervoer, konden we de Europese vertrekhaven veranderen van Duinkerke naar het Belgische Zeebrugge, en de aankomsthaven in het VK naar North Killingholme, wat een pak dichter bij Sheffield gelegen is dan Dover. Hierdoor daalt het aantal wegkilometers per transport met 345 km, waardoor het aantal wegkilometers per maand met maar liefst 34.500 km daalde, op basis van vijf FTL per dag.

 

Deze aanpassing vertegenwoordigt niet alleen een daling van de operationele kosten, maar ook van de maandelijkse CO2-emissies.

Graphix Desktop Beginnersniveau
Graphix Mobile Beginnersniveau

3. Modal shift beperkt aantal wegkilometers tot een minimum

Hoewel de milieueffecten van vrachtwagentransporten door technologische vooruitgang geleidelijk verminderen, bestaan er heel wat transportmethoden die een pak duurzamer zijn. De verschuiving van weg- naar spoorvervoer doet de CO2-emissies met 82% dalen bijvoorbeeld. Bovendien ligt de uitstoot van zeevervoer maar liefst 97% lager dan die van wegtransport (gebaseerd op gegevens van de Europese Rekenkamer).

 

In het geval van de Duitse fabrikant van huishoudelektronica konden we het vervoer op het Europese wegennet nagenoeg volledig verschuiven naar het spoor. Deze ingrijpende verandering bespaarde nog eens 680 wegkilometers per transport. Op maandbasis komt dit neer op een indrukwekkende reductie van 68.000 km (5 FTL per dag, 5 dagen per week).

 

Het eindresultaat? Door de combinatie van onbegeleid transport (tussentijdse aanpak) en spoorwegvervoer daalde het aantal wegkilometers van 112.500 per maand tot slechts 10.000 km.

Graphix Desktop IntermediateNDQ
Graphix Mobiele IntermediairNDQ

Dankzij onze aangepaste transportoplossingen boekte de Duitse fabrikant heel wat vooruitgang in haar missie naar netto-nuluitstoot. Bovendien slaagde het bedrijf erin de operationele kosten drastisch te verlagen door minder kilometers over de weg te rijden: minder tolkosten, minder brandstofuitgaven en minder verloren tijd in het drukke wegverkeer.

Waarom kiezen voor NDQ?

Dankzij onze aangepaste transportoplossingen boekte de Duitse fabrikant heel wat vooruitgang in haar missie naar netto-nuluitstoot. Bovendien slaagde het bedrijf erin de operationele kosten drastisch te verlagen door minder kilometers over de weg te rijden: minder tolkosten, minder brandstofuitgaven en minder verloren tijd in het drukke wegverkeer.